All Categories
Featured
Table of Contents
Bij vragen ben je altijd welkom om meer informatie te vragen op 06-4530 7248. Dit is een serie interviews met mensen die een autoriteit zijn op het gebied van theorie leren. Doordat ze bijvoorbeeld al een lange staat van dienst en veel ervaring hebben of vanwege andere, mogelijk bijzondere verdiensten op dat gebied. leren rijden met rijschool.
De do's en de don'ts van dagcursussen. Om wijzer van te worden voor je theorie en de rest van het autorijden! Deze derde keer is het de beurt aan Peter van Neck. Peter is sinds 1980 rij-instructeur en sinds 1985, dus ruim dertig jaar, theoriedocent. Wij kennen elkaar al even, hebben elkaar diverse keren ontmoet en gesproken, je bent een bekend gezicht in onze rijschoolbranche, zeg maar.
Dit jaar ben je geridderd door burgemeester Aboutaleb, vanwege je maatschappelijke verdiensten voor de rijschoolbranche - tv programma leren rijden. Even een greep uit het rijtje wat je allemaal gedaan hebt: Eigenaar autorijschool Van Neck sinds 1980Theoriedocent sinds 1985 Je bent medeoprichter van de Vereniging Rijschool Belang (VRB) 2008Deelnemer aan het Startdocument Professionalisering Rijschoolbranche 2016Voor de tweede keer voorzitter van de VRB 2019Benoemd tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau 2019Laten we verder maar gewoon met de deur in huis vallen. slipcursus.
Het is niet iets van de laatste twee jaar, maar een trend. Leerlingen vinden het autorijden heel leuk, maar de motivatie om zich goed voor te bereiden in de theorie, die ontbreekt bij de meesten (leren brommer rijden). Je merkt aan leerlingen in de rijles die vragen stellen, dan weet je al of je een gemotiveerde leerling naast je hebt.
Bij anderen vraag je, terwijl ze al een tijdje met lessen bezig zijn, “Wat betekent dat bord?” Of “Hoe zit die situatie in elkaar?” Je maakt eens een schetsje, en dan vraag je “Zeg, hoe staat het met je theorie?” “Eugh, ja, nee, dat gaat goed hoor, dat gaat goed…” En toch merk je met het stellen van vragen dat ze zich helemaal niet voorbereiden.
Zes keer doen over je theorie is geen uitzondering. Hoe komt dat? Ik denk echt dat dit een van de hoofdredenen is: de motivatie. Je hoort me niet zeggen dat dit voor iedereen geldt, die diverse keren zakt. Maar even een aardig voorbeeld. Een kennis van me ontvangt rijles. Na een poosje belt de moeder op: “Joh Peter, wil jij Kees even helpen, want hij is nu al een paar keer gezakt voor theorie”.
Op de meest simpele vragen weet Kees geen antwoord. “Kun je even je theorieboek pakken voor me, Kees?” “Ja, ik weet niet waar ik die heb.” De moeder eroverheen: “Dat weet ik wel!” Ze haalt het boek en dat zit nog in het plastic. De verkeersveiligheid lijkt onder het gebrek aan theoriekennis te lijden (leren rally rijden belgie).
En dan uiteraard geen eendags-stampcursussen (kbc leren rijden). Waarom vinden volgens jou de eendaagse cursussen zo gretig aftrek? Hoe sta jij daarin? Zoals ik kan beoordelen, liggen die slagingspercentages nog best hoog. Maar, na drie weken zijn ze alle stof al weer vergeten, of misschien al na drie dagen, ja. Ja dat is gewoon een groot probleem! Maar, mensen laten zich gewoon verleiden.
Daar zit je als rijinstructeur dan toch behoorlijk tegenaan te boksen - auto leren rijden parkeren. Laatst gaf ik een interview aan de Leidsche Courant, ook over deze cursussen. Die interviewer uitte ook zijn verbazing hierover. En het bizarre is: het moet bij veel leerlingen allemaal snel en goedkoop. Snel en goedkoop is gewoon een verkeerde match.
Kijk, ik heb zelf vroeger ook theorieavonden gegeven. Dan is het verschrikkelijk moeilijk om je zaaltje gevuld te krijgen - plekken om te leren rijden. Zeker als eenmansrijschool. Vaak combineer je dat dan met een aantal collega’s. Maar je krijgt ze echt niet gemotiveerd hiervoor. Mijn vrouw geeft ook rijles. Een leerling van haar, al vier keer gezakt - ga nou naar een theoriecursus! Wij werken ondertussen samen met een rijschool die prima theorielessen verzorgt - slipcursus.
Uiteindelijk geslaagd. Hij zegt achteraf, ik zou het nooit meer doen. Wat een verschrikkelijke dagen waren dat zeg - wie mag mij leren rijden. Een theoriecursus is voor leerlingen dus ook gewoon niet leuk. Hoe vind je het dat het CBR het telkens wat ingewikkelder maakt? Maken ze het echt ingewikkelder? Per 1 november zijn er natuurlijk weer diverse veranderingen.
Je moet gewoon kennis hebben en anders kom je niet meer door het examen heen. Gezien de verkeersveiligheid vind ik dat geen verkeerde zet. Ik wordt als voorzitter van de VRB wel eens door collega’s benaderd, die hier een beetje boos over zijn. Wat ze natuurlijk eigenlijk willen, is om de mensen bij de turbotheorie weg te houden, zodat ze bij de gewone rijschool weer reguliere theoriecursus gaan volgen.
Nee, nee dat mag zéker niet gebeuren. Natuurlijk heb je leerlingen die moeite hebben met leren. Maar aan de andere kant, het gaat ze wel lukken. Misschien dat ze een beetje geholpen moeten worden. Daar ben ik dan als rijschoolhouder best toe bereid. Wat me dan bij zulke leerlingen opvalt, dat ze het dan vaak sneller, eerder halen dan die bollebozen die hoge opleidingen volgen! Die zetten zich namelijk voor honderd procent in! Als zo’n leerling slaagt in een keer, dan is ie ook de koning te rijk! Dan loopt ie met z’n borst vooruit van trots te pronken, haha! Inzet is dus belangrijker dan motivatie.
Tsja, je hoort natuurlijk allerlei verhalen. Maar nee, daar durf ik geen antwoord op te geven. Je hebt allerlei mythes. Nou, laat ik er een noemen dan, maar dat is niet op theoriegebied. Elk jaar zingt het verhaal rond, dat je nú je autorijbewijs moet halen, “want dan krijg je ook je scooterrijbewijs erbij cadeau.
Zo’n verhaal duikt ook al jaren op. Ook met het praktijkexamen bijvoorbeeld - mag je leren rijden met een bedrijfsvoertuig woon werkverkeer. Je moet nooit ‘s middags examen doen, want als er ‘s morgens al te veel geslaagd zijn, dan slaag je ‘s middags nooit. Broodje aap verhalen, die altijd de ronde doen en zullen blijven doen. Wij geven met Lessenbij, Leendert een korte cursus die vooral gericht is op beter leren leren.
Wat vind je van zo’n opzet? Verfrissend, een heel andere opzet van een theoriecursus! En ja, er zal misschien best een omschakeling te monitoren zijn door het CBR vanaf 1 november. Ik ben best wel nieuwsgierig: wat gebeurt er met dat slagingspercentage vanaf november? En ook: de verschillen in slagingspercentages van de turbo-rijscholen en die de reguliere opleidingen verzorgen.
Een tijd geleden had ik een boze ouder aan de telefoon. Haar zoon was al vier keer gezakt voor de theorie. leren rijden met motor. Dus ik vraag of ze de uitslagformulieren nog heeft. “Ja, die heb ik hier allemaal voor me liggen”. Na het doornemen van die uitslagen, bleek dat er een paar denkfouten inzaten.
“Mevrouw, uw zoon heeft uitstekend geleerd. Dat er denkfouten inzitten is een ander verhaal. Dus een paar denkfouten eruit en hij slaagt met vlag en wimpel.” Wat ook gebeurde. autoverzekering leren rijden. Dus dan kom je eigenlijk toch weer uit bij het idee van onze cursus: een scherpe analyse, waar gaat het fout, uitleggen, huiswerk doen en slagen.
Lezen is een kunst! We krijgen ook wel eens reacties op interviews, nieuwsbrieven of artikelen in vakbladen. Soms boos, soms positief. Je denkt dan wel eens: dat stáát er niet. Dus in z’n algemeenheid de leesvaardigheid verhogen lijkt me een goed idee! Fijn dat je aan dit interview wilde meewerken, hartelijk dank voor je tijd! Wil je meer weten over de theoriecursus voor beter leren leren? Dat kan via https://lessenbijleendert - leren rijden met skateboard.
Do's en Don'ts voor een coach:De coach helpt en adviseert de jongere tijdens het rijden, De coach deelt zijn ervaringen in het verkeer, De coach helpt de jongere om vooruit te kijken, De coach helpt de jongere om situaties in te schatten, De coach fungeert als aanspreekpunt, Er is geen sprake van rijles geven, de jongere heeft het rijbewijs al behaald, Het is de rol van de coach om te adviseren, niet om te bekritiseren, De coach is niet onder invloed van drugs, alcohol of medicijnen tijdens het begeleiden, De coach is de afgelopen vier jaar niet strafrechtelijk veroordeeld voor een ernstige verkeersovertreding, De coach heeft geen alcoholslot op zijn auto, De coach heeft de afgelopen vier jaar geen educatieve maatregel door het CBR opgelegd gekregen, Bekijk hier de eisen waar een coach aan moet voldoen - wanneer mag je leren rijden.
Latest Posts
Kapotte Auto Verkopen - Auto Inkoop Service - Binnen 15 ...
Auto Opkoper Noord Holland
Auto Opkoper Heerlen Loop En Sloop